Широківська громада
Миколаївська область, Баштанський район

АНАЛІЗ

Дата: 10.06.2021 17:10
Кількість переглядів: 184

АНАЛІЗ

регуляторного впливу до проекту рішення Широківської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради»

 

І. Визначення проблеми.

Аналіз регуляторного впливу підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» зі змінами.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України належить до повноважень органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статей 10, 284 Податкового кодексу України до місцевих податків належить земельний податок, до складу якого входить обов’язковий платіж - податок на майно (в частині земельного податку).

Відповідно до ст. 12 міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень. Сільські ради надсилають у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, в електронному вигляді інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень.

Якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.

Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів відносяться до виключної компетенції місцевої ради.

Пунктом 284.1 статті 284 ПКУ встановлено, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території. Пунктом 12.3 статті 12 ПКУ установлено, що органи місцевого самоврядування ухвалюють рішення про встановлення місцевих податків та зборів. Плата за землю є складовою податку на майно, який згідно зі статтею 10 ПКУ належить до місцевих податків та є обов'язковим для встановлення місцевими радами.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою наказом Держкомзему від 23 липня 2010 р. № 548, необхідно затвердити ставки та пільги із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради.

Місцеві податки та збори зараховуються в повному обсязі до міського бюджету та є його бюджетоформуючим джерелом, забезпечують збалансованість дохідної частини бюджету та задоволення нагальних потреб громади. Важливість проблеми полягає в тому, що прийняття ставок сприятиме збільшенню надходжень до дохідної частини міського  бюджету, а також у необхідності викладення рішення з урахуванням змін у законодавстві. Відсутність регулювання може призвести до невиконання вимог чинного законодавства.

Прогнозний обсяг надходжень податку є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які неможливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними податку – виникнення податкового боргу).

З метою безумовного виконання Податкового кодексу України, прозорого та ефективного встановлення ставок із сплати за землю та пільг, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення дохідної частини бюджету та на підставі аналізу проблему передбачається вирішити шляхом державного регулювання – прийняття рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради». Цим проектом рішення пропонується встановити на території Широківської сільської  ради ставки земельного податку, встановити пільги для фізичних та юридичних осіб, надані відповідно до статті 284 Податкового кодексу України.

 

Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акта:

 

Групи (підгрупи)

Так

Ні

1

2

3

Громадяни

+

-

Держава.

Органи місцевого самоврядування

+

-

Суб’єкти господарювання

+

-

Ринкові механізми не можуть бути застосовані при адмініструванні податків. Доцільним є втручання держави шляхом делегування органам місцевого самоврядування повноважень з установлення ставок податку на майно в частині плати за землю та надання обґрунтованих додаткових пільг з його сплати певним категоріям землекористувачів, як це визначено ПКУ.

Отже, установлення ставок та пільг з плати за землю можливе лише шляхом ухвалення відповідного рішення сільської ради.

Проект рішення сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради» розроблено відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки». Зокрема передбачено встановлення ставок плати за землю в розрізі кодів за видами цільового призначення земель, установленими Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зі змінами.

Стабільність надходжень, що формують загальний фонд бюджету громади, дозволяє забезпечити безперебійну життєдіяльність громади  в різних сферах, своєчасну виплату заробітної плати працівникам бюджетних установ та провести соціально важливі видатки, отримати всім мешканцям громади суспільні послуги в тій чи іншій сфері, якими опікуються органи місцевого самоврядування.

З метою безумовного виконання вимог Податкового кодексу України та недопущення суперечливих ситуацій, а також з метою вирішення проблеми щодо врегулювання питань справляння місцевих податків і зборів в межах Широківської сільської ради, і пропонується прийняття рішення сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради».

 

II. Цілі державного регулювання

Проект рішення сільської ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.

Цілями державного регулювання є установлення ставок та пільг з плати за землю відповідно до вимог ПКУ, отримання до бюджету прогнозованих податкових надходжень, забезпечення виконання програм: соціальних, економічних, екологічних, розвитку підприємництва, у сфері адміністративних послуг тощо, фінансування бюджетної сфери в галузях освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального та транспорту тощо. 

Метою прийняття і запровадження даного регуляторного акту є:

- дотримання законодавства, що регулює порядок нарахування плати за землю в частині встановлення ставок земельного податку;

- збільшення надходжень до бюджету сільської ради, що забезпечить вирішення соціально-економічних проблем;

- створення сприятливих, адекватних, передбачуваних умов для розвитку підприємництва на території Широківської сільської територіальної громади.

Основними цілями регулювання є:

- здійснити планування та прогнозування надходжень від земельних податків  при формуванні бюджету;

- встановити доцільні і обґрунтовані розміри ставок земельних податків  з урахуванням рівня платоспроможності громадян та суб’єктів господарювання та відповідно до потреб місцевого бюджету;

- встановити пільги щодо сплати земельних податків ;

- забезпечити своєчасне надходження до місцевого бюджету земельних податків та зборів;

- забезпечити відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.

 

ІІІ.  Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей:

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1.

Не виносити на розгляд сесії та не приймати  рішення сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради» 

У такому випадку відповідно до пункту 12.3.5 статті 12 Податкового кодексу України, земельні податки сплачуються платниками у порядку, встановленому Кодексом: плата за землю буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю. 

Альтернатива 2.

Прийняти  рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради» у запропонованому вигляді

Прийняття даного рішення забезпечить досягнення встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати земельних податків  на території селища та відповідне наповнення місцевого бюджету.

Крім того, при визначенні розміру ставок земельних податків , враховані пропозиції підприємців, та рівень платоспроможності суб’єктів оподаткування, який значно погіршився через пандемію COVID-19.

 

ІV.  Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Не прийняття регуляторного акту

Відсутні

Така альтернатива є не прийнятною, оскільки   земельні податки  будуть сплачуватися платниками відповідно  до Податкового  кодексу України із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акта відповідно до Податкового кодексу України.

Збільшення надходжень до бюджету Широківської сільської ради, забезпечення сталого розвитку громади, досягнуто балансу інтересів громади і платників земельних податків .

Відсутні

 

 

Рейтинг 

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 2

Альтернатива є доцільною. Прийняття рішення забезпечить наповнення місцевого бюджету. Досягнення балансу інтересів органу місцевого самоврядування та платників місцевих податків і зборів.

Зміни до чинного законодавства:

Податкового кодексу України;

Бюджетного кодексу України;

Земельного кодексу України;

та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо).

Альтернатива 1

У разі неприйняття регуляторного акту, податок справлятиметься із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю, сплата податків призведе до ще більшого погіршення фінансового стану суб’єктів оподаткування, який значно погіршився через пандемію.

Зміни до чинного законодавства:

Податкового кодексу України;

Бюджетного кодексу України;

Земельного кодексу України;

та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо).

Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2 – встановлення економічно обґрунтованих земельних податків, що є посильними для платників податків, та забезпечить фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування – Широківської сільської ради.

 

V. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання визначеної проблеми

Вирішення раніше зазначеної проблеми повинно здійснюватися шляхом прийняття рішення Широківської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради»

Запропоновані механізми регуляторного акту, за допомогою яких можна розв’язати проблему:

- розробка проекту рішення Широківьської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на території Широківської сільської ради»;

- оприлюднення проекту разом з АРВ та отримання пропозицій і зауважень;

- прийняття рішення на пленарному засіданні сесії Широківської сільської ради;

- оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку;

- проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.

 За результатами проведених розрахунків, прогнозується, що прийняття зазначеного проекту рішення дозволить забезпечити  баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеної в розділі І цього АРВ.

 

VI. Визначення очікуваних результатів – метод аналізу вигод та витрат

Запропонований проект рішення Широківської сільської ради не потребує додаткових фінансових витрат на його впровадження з боку суб’єктів господарювання.

Сфери та види впливу регулювання.

Інтереси громадян – отримання якісних послуг.

Інтереси суб’єктів господарювання – встановлення чітких та прозорих правил визначення плати за землю.

Інтереси Широківської сільської ради - раціональне використання землі з метою наповнення дохідної частини місцевого бюджету від плати за землю.

Головним очікуваним результатом прийняття зазначеного рішення є поповнення бюджету сільської ради. У разі прийняття запропонованого проекту рішення прогнозується, що загальні надходження земельного податку до бюджету зростуть.

Законодавством України визначено, що господарська діяльність суб’єктів господарювання у сфері суспільного виробництва здійснюється з метою одержання економічних і соціальних результатів та з ціллю одержання прибутків.

 

VIІ. Оцінка виконання вимог регуляторного акту залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів господарювання не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки земельних податків, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

 

VIIІ.  Визначення показників результативності дії регуляторного акту

Показниками результативності запропонованого проекту рішення сільської ради є :

  • Зменшення податкового навантаження на суб’єкті господарювання громади;
  • Стабільні надходження до місцевого бюджету

 

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту

Відстеження результативності регуляторного акту буде відбуватися в порядку передбаченому ст. 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Для проведення відстеження результативності будуть використані статистичні дані.

Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено шляхом щорічного затвердження бюджету та затвердження звіту про його виконання.

Строки проведення базового, повторного та періодичного відстеження пропонується встановити у відповідності з вимогами Закону України «Про державну регуляторну політику у сфері господарської діяльності».

 

 

 

Секретар ради                                                   Людмила Матолич

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора